onsdag 9 maj 2012

Smålandskringlor

Det finns en kaka som verkligen väcker ett barndomsminne hos mig, och det är Smålandskringlan.

Jag kommer så väl ihåg första gången jag smakade en Smålandskringla. Jag var runt tio år och fick "provsmaka" en kringla ute i köket. Men jag fick nöja mig med EN kringla, de andra skulle sparas till ett speciellt tillfälle.

Som vuxen kan jag nu säga att varje stund med en Smålandskringla är speciell, så
därför delar jag här med mig av det recept som jag brukar använda.

SMÅLANDSKRINGLOR

Ca 20 st

75 g smör, rumstempererat
½ dl strösocker
1 dl gräddfil
3 dl vetemjöl
1 tsk hjorthornssalt

Garnering:
1 ägg
pärlsocker

Sätt ugnen på 225 °.
Rör socker och smör till en porös smet.
Blanda ner gräddfilen, tillsätt därefter mjölet som blandats ihop med hjorthornssaltet.
Rulla samman degen på ett mjölat bakbord. Dela degen i mindre bitar och rulla ut ca 12 cm långa "maskar", tjocka som en vanlig blyertspenna. Forma till en kringla eller ring. Lägg den sedan på en plåt med bakplåtspapper. Pensla kringlorna med uppvispat ägg och strö sedan över pärlsockret.
Grädda i ca 8 minuter och låt dem sedan svalna på ett galler.

Tips: grädda en kringla först för att se hur stor den blir. Degen jäser upp ganska mycket, och en för tät kringla kan resultera i en ihop jäst "kringle-klump" - men även sådana är goda!

Inga kommentarer: