söndag 18 december 2016

Godis Godis Godis

Igår var det "stora godistillverkardagen" i köket. För utom de traditionella Knäcken och Mozartkulorna så gjorde vi även Toffifee, något som är alldeles nytt på godisrepetoaren i vårt kök.

Jag började med att rosta en hel påse med hasselnötter i ugnen, eftersom jag inte visste hur många Toffifee det skulle bli. Jag rostade dem precis så länge, att de började få lite färg. Sedan frotterade jag bort skalet i en kökshandduk.

Jag placerade ut knäckformar på en bricka och la en hasselnöt i vardera form. Sedan kokte jag upp kolan enligt nedan recept.Totalt fick jag ut 56 Toffifee:s av en sats.
Jag brukar tillsätta glukos när jag kokar kola, eller knäck. Dels för att vara säker på att smeten skall bli riktigt seg, sedan för att undvika att smeten sockrar sig. Jag inbillar mig även att koktiden blir kortare om man tillsätter glukos.

Sedan var det dags att prova min införskaffade "knäcktratt". I ärlighetens namn ska jag er känna att jag var lite skeptisk till att den skulle fungera, men det gjorde den. Det behövdes några formar för att få till det rätta handlaget, men sedan gick det undan.


TOFFIFEE-KOLA (ca 50 st)

1 dl vispgrädde
1 dl strösocker
1 dl vit sirap
1½ msk kakao
1 msk glukos
200 g Odense Nougat eller ljus choklad.
50 g mörk choklad

Blanda alla ingredienser, utom nougaten och den mörka chokladen, i en tjockbottnad kastrull. Koka kolan seg under omrörning tills den klarar kulprovet.


Fyll formarna till hälften med kola, och låt dem svalna.
Smält nougat (eller ljus choklad) över ett vattenbad och fyll upp formarna, låt dessa bli riktigt svala.
Smält mörk choklad och dutta över en liten klick på varje Toffifee.

Eftersom jag rostat en hel påse med hasselnötter så hade jag ju ganska många över, dom använde jag sedan i min knäck och det blev riktigt gott!

SUSANNES KNÄCK MED HASSELNÖTTER (ca 50 st)


Jag gör mina knäck enligt 2-2-2-2-principen.

2 dl strösocker
2 dl vit sirap
2 dl vispgrädde
2 tsk vaniljsocker
1 msk glukos
1½ dl rostade hasselnötter (eller sötmandel)

Börja med att blanda strösocker och vaniljsocker i en tjockbottnad kastrull, se till så att det inte finns några klumpar. Tillsätt sedan sirap, vispgrädde och glukos. Rör samman och koka under omrörning tills knäcksmeten klarar kulprovet.

I de flesta knäckrecept skall man tillsätta ½ dl hackad sötmandel, men jag hackade ner de rostade hasselnötterna som blev över på Toffifeen, ca 1½ dl, och vände ner dem i knäckkolan när den kokt färdigt.

MOZARTKULOR (25 st)


2 dl florsocker
2 msk vit sirap
175g mandelmassa
175 g Odense nougat
175g mörk choklad

Börja med att riva mandelmassan. Tillsätt sedan florsocker och sirap och blanda ihop till en slät deg.
Dela degen i 2 delar, och kavla den tunt mellan två längder av plastfolie, tills den är ca 5 mm tjock.
Skär ut 25 bitar av den utkavlade degen.

Dela nougaten i 25 st kuber och rulla dem till kulor. Klä in kulan i en del av den utskurna degen.

Smält den mörka chokladen över ett vattenbad och doppa kulorna, lägg dem på ett galler och ställ dem svalt. Gör om doppningen ytterligare en gång. Förvara dem svalt i en burk med lock.










Inga kommentarer: