fredag 23 december 2016

Julegröt så söt....

Idag kokas gröten som skall serveras på julafton. Jag brukar servera min som Ris á la Malta tillsammans med en klick jordgubbssylt.

När jag kokar gröt kör jag med en kombo av micro och ugn, det är så mycket enklare. Glömda är alla vidbrända kastruller och överkokta spisplattor. Allt du behöver ha är en djup ugnsform med lock. Jag använder min gamla runda Pyrexglasform på 3 liter, den har inte svikit mig ännu.

Risgrynsgröt

3 dl grötris
5½ dl kallt vatten
3 st kanelstänger
1½ tsk salt
50 g smör
1 msk strösocker
9 dl standardmjölk.

Tillsätt allt utom mjölken och sockret.
Rör om och mikra på full effekt under lock i ca 10 minuter, eller tills vätskan kokat in.

Ta ut formen och lyft försiktigt av locket - akta så du inte bränner dig på den heta ångan.

Tillsätt mjölken och sockret, rör om igen och sätt in formen med locket på, i nedre delen av ugnen på 200 grader över och undervärme. Låt stå i 45 minuter. Rör inte i gröten under tiden

Ett tips är att ställa formen på en plåt, ifall den skulle koka över. Det har inte hänt mig ännu, men det skadar ju inte att vara på den säkra sidan.

Skulle gröten bli på tok för tjock och klumpig, kan du bara späda den med lite extra mjölk när den svalnat av.



Inga kommentarer: