tisdag 17 april 2018

Slutspelshockey och engelska scones

Så var det dags för första matchen i finalspelet i SHL. Växjö och Skellefteå skall nu göra upp om vilket lag som är Sveriges bästa i denna hockeysäsongen. Jag skall ärligt erkänna att jag håller Växjö som favorit. Jag är riktigt imponerad av Sam Hallam och hans gäng, de har verkligen övertygat under hela säsongen.

När det nu serveras en rafflande hockeymatch på TV så borde man ju slå på stort och äta något riktigt gott till detta. Men efter en arbetsdag och ett fotvårdsbesök så var jag inte upplagd på att varken handla eller laga mat, utan det fick bli engelska scones vilket inte är fy skam det heller.

Jag har upptäckt att det finns en hel del varierande recept på engelska scones. Med ägg och utan ägg. Med filmjölk eller vanlig mjölk. Med vaniljsocker och utan vaniljsocker. Vilket ska man välja? Jag bakar efter ett recept som aldrig svikit mig. Engelska scones skall man ju egentligen äta som de gör i England, nygräddade med Clotted Cream och en god sylt. Jag skippar Clotted Cream och äter dem nygräddade med en god aprikosmarmelad.


Recept på Engelska scones   ca 12 st

8 dl vetemjöl
2 ½ tsk bakpulver
½ tsk salt
½ dl strösocker
100 g kallt smör
3 dl mjölk

Gör så här:

  • Blanda alla torra ingredienser i en matberedare.
  • Skär smöret i kuber och arbeta ner det med de torra ingredienserna.
  • Tillsätt mjölken och rör hastigt ihop allt till en fast deg. 
  • Dela degen i 12 bitar och rulla dem till bollar. Tryck ihop bollen med handflatan, till en höjd på ca 2 cm.
  • Lägg sconesen på en bakplåtsklädd plåt. Låt dom vila i ca 10 minuter.
  • Sätt under tiden på ugnen på 200 grader över- & undervärme.
  • Grädda sconesen i ca 12 minuter.

Inga kommentarer: